بسمه تعالی دستورالعمل حمایت از اخذ استانداردها و مجوزهای ملی و بینالمللی (توسط شرکتها و موسسات دانشبنیان غیرصادراتی) مقدمه: ایجاد و توسعه بسترهای لازم برای اقتصاد دانشبنیان یکی از اهداف محوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور است که از طریق برنامههای مختلفی دنبال میشود. یکی از این برنامهها حمایت از اخذ گواهینامهها و تأییدیههای معتبر توسط شرکتهای دانشبنیان است که جزو مهمترین ابزارهای جذب مشتری در سطح ملی و بینالمللی از طریق تضمین کارایی، ایمنی و کیفیت محصولات است. در همین راستا و با هدف توانمندسازی شرکتها جهت ورود محصولات دانشبنیان به بازارهای داخلی و خارجی و افزایش قابلیت رقابت آنها با نمونههای خارجی و محصولات داخلی نامرغوب، علاوه بر معرفی متخصصین و نهادهای دارای صلاحیت و معتبر برای ارائه خدمات، بخشی از هزینههای دریافت استانداردها و مجوزهای مندرج در این دستورالعمل توسط معاونت علمی و فناوری پرداخت میشود. ماده1- تعاریف معاونت: معاونت علمی و فناوری رییس جمهور شرکت: شرکت یا موسسه دانش بنیان مورد تایید «کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکتها و موسسات دانش بنیان» متقاضی استفاده از تسهیلات این دستورالعمل موسسه: موسسه خدمات فناوری تا بازار ایرانیان که از سوی معاونت علمی و فناوری، مسئولیت اجرای این دستورالعمل را برعهده دارد کارگزار: شرکتها و مجموعه های مورد تایید موسسه برای ارائه خدمات مشاوره، پیاده سازی و اخذ استانداردها و مجوزهای مندرج در این دستورالعمل
ماده2-دامنه شمول حمایتها
ماده3-استانداردها و مجوزهای مشمول حمایت
تبصره- شرکتها باید نیاز خود را برای استاندارد یا مجوز موردنظر از طریق بارگذاری مستندات لازم و توضیحات تکمیلی در سامانه اثبات نمایند. ماده4-میزان حمایت
تبصره1- هزینه تمدید یا تجدید استانداردها یا هزینه نگهداری آنها (مانند ممیزیهای مراقبتی و ...) مشمول حمایتهای این دستورالعمل نمیگردد. تبصره2- هزینههای ایاب و ذهاب، اقامت و غذای ممیزان و مشاوران و همچنین سایر هزینههای مازاد از جمله تجدید آزمون، ممیزی مجدد و هزینههای قانونی (مانند مالیات بر ارزش افزوده، بیمه و ...) مشمول حمایتهای این دستورالعمل نمیگردد. ماده5- نحوه دریافت حمایت
3-1- ارائه درخواست دریافت گواهینامه و استاندارد جدید از طرف شرکت: ابتدا بررسیهای لازم توسط موسسه انجام شده و در صورت تأیید، کارگزاران مورد تأیید به شرکت معرفی و پس از انتخاب هر یک از کارگزاران توسط شرکت و عقد قرارداد، پرداخت حمایت بر اساس مراحل مندرج در قرارداد مستقیماً به کارگزار انجام خواهد شد. 3-2- ارائه درخواست دریافت حمایت برای استاندارد و مجوزی که قبلا صادر شده:
شرکت پس از دریافت استاندارد و مجوزهای مشمول حمایت، درخواست خود را در سامانه tms.daneshbonyan.ir ارسال مینماید که پس از بررسی و تأیید صلاحیت مشاور و صادرکننده و اعتبار گواهینامه، مبلغ حمایت طبق ماده 4 در وجه شرکت پرداخت خواهد شد. پرداخت به شرکت در صورتی امکان پذیر است که تاریخ دریافت استاندارد، پس از تاریخ تأییدیه دانش بنیان توسط «کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکتها و موسسات دانش بنیان» و پس از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل باشد. |