ایرانی، کالا/خدمت مبتنی بر دانش ارائه کن             شیوه مشارکت اعضای هیئت علمی و دانشاه ها در شرکتهای دانش بنیان             به کارگیری محصولات خدمات شرکتها جهت توسعه کسب و کار خود             معرفی محصولات و خدمات خود به دیگران             مشاهده جزئیات امار شرکتهای دانش بنیان و غیر دانش بنیان             ایرانی کالای مرغوب ایرانی بخر            
شبکه دانش بنیان ویترین عرضه محصولات، خدمات و اطلاعات دانش بنیان و دانش محور
  •   یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸

راهنمای ساده

سلام
از اینکه با ما در سایت دانش بنیان هستی خوشحالیم. امیدوارم از بودن با ما راضی باشی و به دیگران هم توصیه کنی به ما ملحق بشن.
میخوام بصورت ساده شما را راهنمایی کنم تا لذت و بهره بیشتری از سایت دانش بنیان ببری. آماده ای؟
اول ثبت نام کن. گذاشتن عکس خودتو یادت نره. البته اجباری نیست ولی جالب تر میشه. ضمنا نام و عکس و مشخصات خاص شما را کسی نمی بینه.
یادت نره که بری به ایمیلت و حساب خود را فعال کنی
لطفا نام کاربری، شماره رمز و کد کاربری خود را یه گوشه ای بنویس که دم دستت باشه.

ادامه متن
0

 

 نکات کلیدی بخشنامه 11.3

معرفی بخشنامه 11.3 درآمد:

یکی از تعاملات مهم و جاری سازمان تأمین اجتماعی با شرکت های عضو، بخصوص در مبحث حق بیمه قراردادها (ذیل ماده 38 قانون تأمین اجتماعی)، بازرسی از دفاتر شرکت ها و بررسی چگونگی پرداخت های بیمه ای ایشان است.

با توجه به عدم وحدت رویه در این زمینه و برخی اعمال سلیقه ها هنگام بازرسی از دفاتر قانونی کارفرمایان و نیز عدم آشنایی دقیق کارفرمایان حقیقی و حقوقی با رویه بازرسی از دفاتر توسط موسسه حسابرسی سازمان تأمین اجتماعی، مشکلات بسیاری بر سر راه کارفرمایان، همچنین بازرسان و حسابرسان جهت تفسیر درست از قوانین و موارد شمول و عدم شمول حق بیمه ایجاد می شد. لذا بخشنامه های 11، 1/11 و 2/11 صادر شد و در نهایت بخشنامه 3/11 ابهامات بخشنامه های قبلی را بر اساس تکالیف ماده 40 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، رفع کرد.

 توجه: نکات ذکر شده در این متن در توضیح و تشریح بندهای بخشنامه مرتبط بوده و برای دسترسی و ارجاع به متن اصلی بخشنامه، فایل آنها آن به ضمیمه در سطرهای قبلی درج شده است.

 نکات کلیدی بخشنامه 3/11:

1- (بر اساس تذکر درج شده ذیل بند الف بخش اول) در صورتی که شرکت یا کارفرما فاقد دفاتر قانونی بوده یا دفاتر قانونی ایشان نانویس باشد، انجام بازرسی از دفاتر منتفی است و نتیجه کار بازرسی بر اساس سایر مدارک موجود و دیگر اختیارات قانونی قابل انجام خواهد بود.

2- (بند ب بخش اول) به طور کلی سازمان تأمین اجتماعی از کلیه شرکت های عضو خود به صورت دوره ای بازدید به عمل خواهد آورد. اما اولویت ها و فوریت های مد نظر سازمان به شرح زیر خواهد بود:

  • قرارهای صادره از سوی هیئت های تشخیص مطالبات (یعنی بر اساس اعلام اعتراض کارفرما و ابهام در پرونده در مرحله تشخیص یا تجدید نظر، نیاز به بازرسی دفاتر از سوی هیئت مذکور اعلام شود).
  • موارد ارجاعی از جانب مدیرعامل، معاون فنی و درآمد یا اداره کل درآمد (موارد خاصی که خارج از روند جاری و در جهت شفاف شدن موضوع از ارکان بالاتر ارجاع می شود)
  • کارگاه های حائز شرایط صدور مفاصا حساب قرارداد بر اساس بازرسی (کارگاه هایی که مشمول برخی معافیت ها مانند معافیت های ذیل بخشنامه های 3/14 یا 9/14 بوده اند و فرم تعهد بازرسی از دفاتر پر کرده اند)
  • شرکت ها و موسسات در حال تسویه یا انحلال

3- (تذکر ذیل بند الف بخش دوم) در صورتی که اظهار نامه ای بیمه ای توسط کارفرما پر یا ارسال نشود، مانعی برای بازرسی از دفاتر قانونی ایجاد نخواهد کرد.

4- (مورد 3 از بخش دوم) در صورتی که تشخیص ماهیت فعالیت کارفرما و کارگاه مقاطعه کار (یعنی کار یا کارگاه به صورت مقطعی و موقت تشکیل شده است) با ابهام همراه باشد، در مرحله اول از استان و در مرحله بعد از اداره کل درآمد استعلام و ملاک عمل خواسته می شود.

5- (توجه ذیل بند ب بخش دوم) در صورتی که دفاتر کارفرمایی که فرم تعهد بازرسی از دفاتر را پر کرده باشد، به دلایل زیر قابل رسیدگی نباشد، شعبه مکلف به صدور گزارش غیرمحاسباتی و بر اساس اختیارات قانونی (ماده 41) خواهد بود.

  • نانویس بودن دفاتر قانونی
  • خودداری کارفرما از ارائه دفاتر
  • عدم رعایت اصول حسابداری، مخدوش بودن و غیر قابل استناد بودن دفاتر
  • خودداری از ارائه اسناد مکانیزه و نرم افزار حسابداری

6- (مورد 1 بند ب بخش سوم) مشخصات فاکتورها و صورتحساب های مورد تأیید سازمان تأمین اجتماعی (طبق ماده 19 قانون مالیات بر ارزش افزوده) آمده است. بدیهی است در صورتی که فاکتور معتبر شناخته نشود از لیست غیر مشمول‌ها (مورد 2 بند ب بخش سوم) در بازرسی از دفاتر خارج شده و حق بیمه قرارداد برای آن منظور خواهد شد.

7- (مورد 1 بخش چهارم) کلیه پرداخت های پرسنل به استثنای موارد زیر مشمول کسر حق بیمه خواهند بود:

  • باز خرید ایام مرخصی (در حدود مقرر در ماده 64 قانون کار)
  • هزینه سفر و فوق العاده مأموریت (به شر ط ارائه مدارک مثبته)
  • کمک هزینه عائله مندی حق اولاد (حداکثر تا میزان قابل پرداخت طبق ماده 86 قانون)
  • حق همسر به کارکنان
  • عیدی قانون کار و پاداش نهضت سواد آموزی
  • کمک هزینه مسکن و خوار و بار در ایام بیماری
  • حق شیر و حق تضمین (کسر صندوق)
  • خسارات اخراج و مزایای پایان کار (حق سنوات)
  • شاغلین تحت پوشش سایر صندوق های بیمه و بازنشستگی دولتی

8- (مورد 3 بخش چهارم) در صورتی که قرارداد به صورت فردی و به تنهایی اجرا شود مشمول حق بیمه قراردادها نخواهد بود (مورد 4 بخش چهارم). اما در صورتی که این قرارداد به شکلی تنظیم شود که مجری حقوق بگیر و مستخدم کارفرما درآید (تبعیت دستوری و اقتصادی)، مشمول کسر حق بیمه پرسنلی خواهد شد.

  • در صورتی که در تشخیص این زمینه ابهام ایجاد شود، فرض بر ایجاد قرارداد کار (یعنی همان تبعیت دستوری و اقتصادی) خواهد بود و برای اثبات خلاف آن باید مدارک معتبر ارائه داد.

9- (مورد 5 بخش پنجم) در صورتی که کارفرما در مهلت مقرر قانونی (یک ماه) به بدهی‌های ناشی از بازرسی اعتراض داشته باشد، پرونده خارج از نوبت در هیئت‌های تشخیص مطالبات مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

10- (مورد 2 بخش ششم) معافیت‌های موضوع بخشنامه 8/14 همچنان برقرار و مبنا خواهد بود.

11-  (مورد 4 بخش ششم) بازرسی از دفاتر کارگاه‌هایی که مورد بازرسی قرار گرفته‌اند، منوط به مجوز اداره کل درآمد است.

 

نکات کلیدی بخشنامه 14.8

 

ویرایش: 14/7/1395

 

معرفی بخشنامه 8/14 درآمد:

ذیل بند "و" بخشنامه 14 درآمد سازمان تأمین اجتماعی، موضوع اخذ حق بیمه از قراردادهای تحقیقاتی و پژوهشی درج شده است. بر این اساس قراردادهای تحقیقاتی و پژوهشی مشمول برخی معافیت ها از پرداخت حق بیمه بوده که طی چهار بند در بخشنامه 14 درآمد، شرح مشمولین این معافیت‌ها آمده است.

در راستای رفع این ابهامات و شفافیت کامل مصادیق قراردادها، مشمولین و نحوه تشخیص و محاسبه حق بیمه‌های مقرر، بخشنامه 8/14 و دستور اداری به شناسه 3052962 منضم به آن، منتشر شده‌اند.

 توجه: نکات ذکر شده در این متن در توضیح و تشریح بندهای بخشنامه مرتبط بوده و برای دسترسی و ارجاع به متن اصلی بخشنامه، فایل آنها آن به ضمیمه در سطرهای قبلی درج شده است.

 نکات کلیدی بخشنامه 8/14:

  1. (پاراگراف اول بخشنامه) کارفرمایانی که انعقاد قرارداد پژوهشی با آنها می‌تواند مشمول معافیت از حق بیمه قراردادها شود، به شرح زیر می‌باشد.
  2. دانشگاه‌ها
  3. مراکز علمی، آموزشی و پژوهشی
  4. پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و شرکت‌های مستقر در آنها
  5. مراکز پژوهشی مصوب مجلس شورای اسلامی
  6. شورای عالی انقلاب فرهنگی
  7. (مجریان) نیز می توانند یکی از موارد زیر باشند.
  8. دستگاه­های اجرایی مشمول ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری (مانند وزارتخانه ها، موسسات دولتی، موسسات عمومی غیر دولتی و ...)
  9. اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از دولتی و غیر‌دولتی
  10. (بخش 1) برخی از موارد مشخص و مهم در قراردادهای معاف شده به قرار زیر است:
  11. (1-1) طرح‌های کلان ملی... و نمونه سازی (توضیح: طراحی نمونه مد نظر است نه ساخت فیزیکی آن)
  12. (4-1) ... تقویت زیر ساخت‌های فناوری اطلاعات  برای امور پژوهشی
  13. (5-1) طرح‌های تحقیقاتی کاربردی شرکت‌های دانش‌بنیان
  14. (7-1)تهیه، تدوین و چاپ کتب علمی برای نوبت چاپ اول
  15. (8-1) همایش، سمینار، کنفرانس و نشست برای ارائه نتایج تحقیقات
  16. (10-1) طرح های باز مهندسی نمونه های وارداتی (ساخت فیزیکی مد نظر نیست)
  17. (16-1) ساخت نمونه آزمایشگاهی، مهندسی و نیمه صنعتی
  18. (18-1) طرح‌های مطالعات پیدایش، توجیهی، اقتصادی و آماری
  19. (19-1) ... مطالعات منطقه ای و آمایش سرزمین
  20. (21-1) طرح‌های تهیه استانداردها و معیارهای فنی و اجرایی
  21. (22-1) .. امکان سنجی پروژه ... پایش و ارزشیابی طرح‌ها... امکان سنجی
  22. (بخش 3) مرجع تشخیص پژوهشی بودن قراردادها تنها معاونت های پژوهش و فناوری وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت درمان و آموزش پزشکی هستند.

(بر اساس بند 5 دستور اداری) برای شناسایی پژوهشی بودن نهادهای متقاضی استفاده از تسهیلات این بخشنامه می توان به سایت های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مراجعه کرد. در صورت عدم وجود نام موسسه مذکور در سایت، مجری باید اصل مجوز را به همراه تصویر آن ارائه دهد.

در صورت ابهام در پژوهشی بودن قرارداد نیز بوسیله نامه از معاونت پژوهشی وزارتخانه مرتبط استعلام به عمل خواهد آمد.

  1. (بند الف بخش 4 و بند 2 دستور اداری) در صورتی که پیمانکار دارای شخصیت حقوقی مستقل نبوده (مانند پژوهشکده ها و تحقیقات دانشگاهی) و کارکنان وی بیمه شده صندوقی غیر از تأمین اجتماعی باشند، بدون محاسبه و دریافت حق بیمه مفاصا حساب بایستی صادر شود.

توضیح بیشتر آنکه مطابق بند 3-9 بخشنامه 14 درآمد در صورتی که پیمانکار عضو صندوقی غیر از تأمین اجتماعی باشد از پرداخت حق بیمه قرارداد معاف خواهد بود. اما در هر صورت باید عدم بدهی بیمه ای به پرسنل خود را به سازمان تأمین اجتماعی ثابت کرده و بر اساس همان مدارک مفاصا حساب دریافت کند.

بند 2 دستور اداری جایگزین بند الف بخش 4 بخشنامه شده است.

  1. (بند ب و ج بخش 4 بخشنامه و بند 3 و 4 دستور اداری) چنانچه پیمانکار (مجری) دارای دفاتر قانونی بوده و از وزارتخانه های مرتبط مجوز داشته باشد (در مورد 3 همین متن توضیح آن داده شده) از پرداخت حق بیمه معاف خواهد بود.

چنانچه دفاتر قانونی نداشته باشد و کارفرما نیز گواهی دهد که کار توسط رایانه و سیستم های رایانه ای و... انجام شده است، 7% بابت حق بیمه از محل قرارداد باید پرداخت شود.

بند 3 و 4 دستور اداری جایگزین بند ب و ج بخش 4 بخشنامه شده است.

  1.  (بند د بخش 4 بخشنامه و بند 1 دستور اداری) اگر قرارداد پژوهشی با اشخاص بسته شود و ایشان خود مجری قرارداد باشند (به عنوان مثال تالیف کتاب علمی)، از شمول ماده 38 قانون تأمین اجتماعی خارج بوده و نیازی به محاسبه و مطالبه وجه نیست.

توضیح: بند 1 دستور اداری جایگزین بند د بخشنامه شده است.

 

نکات کلیدی بخشنامه 14.9

 

معرفی بخشنامه 14.9 درآمد:

در پی تلاش های دولت در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و تسهیل فعالیت تولیدکنندگان داخلی، قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، در تاریخ 1/2/1394 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که مواد 39 و 40 این قانون به سازمان و قانون تأمین اجتماعی مرتبط است. بر اساس ماده 40 قانون مذکور، تبصره زیر در خصوص حق بیمه قراردادها به ماده 38 قانون تأمین اجتماعی الحاق شده است:

تبصره- مبنای مطالبه حق بیمه در مورد پیمان‌هایی که دارای کارگاه های صنعتی و خدمات  تولیدی یا فنی مهندسی ثابت می‌باشند و موضوع اجرای پیمان توسط افراد شاغل در همان کارگاه انجام می‌شود، بر اساس فهرست ارسالی و بازرسی کارگاه است و از اعمال ضریب حق بیمه جهت قرارداد پیمان معاف می‌باشند و سازمان تأمین اجتماعی باید مفاصاحساب این‌گونه قراردادهای پیمان را صادر کند.

سازمان تأمین اجتماعی نیز در راستای ایجاد شفافیت در نحوه عمل به این تبصره قانونی، بخشنامه 9/14 را در تاریخ 28/10/1394 ابلاغ کرد.

طبق صراحت بند آخر بخشنامه 9/14، این بخشنامه از تاریخ تصویب قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور (یعنی 20 اردیبهشت 1394)، قابل اثر و مبنای عمل در خصوص محاسبات و صدور مفاصاحساب برای قراردادهای مرتبط خواهد بود.

نکات کلیدی بخشنامه 9/14:

  1. کارگاه های مشمول مزایا در تبصره الحاقی ماده 38 قانون که موضوع بخشنامه 9/14 قرار گرفته است:

کارگاه های یا ثابت (شرط مشترک تمامی این کارگاه ها ثابت و دائمی بودن آنهاست)

  1. تعریف مورد نظر سازمان تأمین اجتماعی از کارگاه:

(بند 1-1: کارگاه ثابت) کارگاهی است که فعالیت دائمی داشته، متعلق به پیمانکار بوده و برای موضوع پیمان تأسیس نشده باشد. موضوع پیمان نیز به صورت ترکیبی از نیروی انسانی و وسایل مادی صورت گیرد.

  1. شرایط مورد نظر کارگاه از دید بخشنامه 9/14

دارای مجوز از مراجع ذیصلاح باشد. یعنی یا شرکت باشد یا کارفرما از نهادها و صنوف مرتبط مجوز فعالیت داشته باشد.

موضوع پیمان با استفاده از امکانات و افراد همان کارگاه انجام شود.

(طبق بند 3-2 بخشنامه) احراز انجام عملیات موضوع پیمان و نیز امکان اجرای کل عملیات پیمان در محل مورد نظر، بوسیله سازمان تأمین اجتماعی صورت خواهد گرفت.

  1. این بخشنامه جایگزین بند الف از بخش سوم بخشنامه 14 درآمد شده است.
 
 
 
سبد خرید و فروش محصولات و خدمات

سبد خرید و فروش محصولات و خدمات

Item removed. Undo